wotinfo

MENÜ

A jellegzetes rombusz alakú brit harckocsikhoz tartozik. Ezt a sorozatot a Mark I-től Mark IX-ig tartó típusok képviselik. A Mark V-ös az első ezek sorában, melynek vezetéséhez már csak egy főre volt szükség, és kormányzása segédkerekek nélkül is megoldható volt. Súlya megnőtt a korábbi változatokéhoz képest, így a motor teljesítményét is növelni kellett, a későbbi modifikációknál egészen 225 LE-ig. (Ennél a típusnál alkalmaztak először alumínium dugattyúkat.) A modell kis kupolát is kapott a parancsnok jobb kilátása érdekében. Szemafortárcsák segítségével egymással is tudtak kommunikálni. Készült hídvető változata is. Éredekesség, hogy a britek általában kétféle fegyverzettel készítették tankjaikat. Amelyikben lövegek is voltak, a male (hím), amelyekben csak géppuskák, a female (nőstény) megkülönböztető nevet kapták. Megemlítendő még, hogy a kanadai hadsereg még a harmincas években is hadrendjében tartotta ezt a típust.

                                                                                       

Mark V

 

A sokak által az első világháború legsikeresebb tankjának tarott FT 17-es sorozatgyártása 1917-ben kezdődött, de licenszváltozatait még jóval később is készítették Olaszországban vagy a Szovjetunióban. A könnyű, kétfős személyzettel rendelkező modell volt az első 360 fokban körbeforgatható toronnyal ellátott páncélos. Nagy számban állították elő és vetették be, igaz, a meghibásodások is gyakoriak voltak. A módosítások következtében egyre stabilabb típus még 1940-ben is hadrendben volt a francia hadseregnél, bár harci bevetésükre ekkor már nem került sor. A párizsi felkelés során a németek viszont használták az utcai harcokban.

FT 17

A robosztus „mozgó erőd” tervezését a britek 1916-os sikerei után kezdték el a harckocsifejlesztést addig elhanyagoló Németországban. A prototípus 1917-re készen állt, de a gyártást megindítani csak 1918-ban tudta a kimerült német hadiipar. Mindössze 20 készült belőle, és az elkapkodott tervezés meg is mutatkozott. A gyalogság támogatását nem tudta elvégezni, mivel lemaradt a rohamozó katonák mögött. Nehéz súlya és kedvezőtlen kialakítású futóműve miatt nagyon instabil volt. Kevés eredménnyel használták, egy A7V volt a birtek áldozata az első tanknak tank elleni összecsapása során.

legénység: 18 fő

 

A7V

Asztali nézet